Indfarvning af diverse dele

Farmer
5. Gear
5. Gear
Posts:3314
Joined:6. Oct 2003, 23:08
Indfarvning af diverse dele

Post by Farmer » 2. Dec 2003, 11:43

Da der har været et par stykker der har spurgt om det i forummet vil jeg lige fortælle hvordan jeg har en indfarvet mit instrument panel..

allerførst skal du sørge for at have god tid, jeg startede dagen før jeg skulle ud og kører, og var måske helt så grundig som jeg burde have været..

først starter man med at pille skidtet ud af bilen, gør det ret meget nemmere ;)
så kaster man kontakter og lign på stikkene igen, og racer ned til den lokaler farvehandler eller høyer der forhandler Motip farver.. (evt kan man starte med at gøre det og så skille bilen ad :-P )

det man skal bruge er en kunststof primer, en grunder (enten hvid eller grå), en lak samme farve som bilen og en klar lak.. farveforhandleren har en lille sort bog over hvilke motip farve der svarer til bilens farve.. hvordan man finder bilens farver? der sidder en lille mærkat i bagage rummet hvor bilens farve står på.. min hedder f.eks LA8V.. (tar lige et billede senere og lægger når jeg har fundet mit digicam og ikke er i skole :-D) evt køb noget rens af en eller anden art, jeg brugte noget mineralsk terpentin, ellers spørg din farvehandler hva man bruger.. så betaler du glad 90kr dåsen og skynder dig hjem før du kan hører farvehandleren stå og grine af dig..

glad hjemme igen skynder du dig at afdække hele køkkenbordet før fruen eller moren i huset kommer hjem :P Ejj, find et værksted eller en varm garage, da det godt kan svine lidt.. rens tingene grundigt af, evt slippe let med noget korn 240 eller finere sandpapir inden. start med at prime det så grunderen kan hænge fast på plastiken, og vær omhyggelig med at kommer over det hele.. evt dække bagsiden og skruehuller, der er ingen grund til at male det..! giv det 2-3 lag så det er jævnt og pænt og lad det tørre efter forskrifterne på dåsen.. fortsæt med lakken, gerne 4-5 tynde lag, tørre igen, og så til sidst klar lak.. og voila, indfarvet instrument bord eller hva du nu har malet :-P lad det tørre ordentligt en dags tid og skrue det i bilen og vær glad!

evt hvis der er mærker eller lign i, bør du nok spartle eller slibe det ud.. maling dækker ikke noget, tværtimod, så sørg for at forarbejdet er iorden!

håber det kan bruges til de af jer der er lidt i tvivl om fremgangsmåden..
ellers spørg i bare.. skriver lige om det udvendige senere når jeg får malet det engang, tror vinyl skal ha lidt mere forarbejde i form af slibning..

Post Reply