Skift af hjulleje
Posted: 18. Feb 2004, 09:05
Værktøj der skal bruges:
½\" topnøglesæt - helst med et krafthåndtag eller lignende (f.eks. en god skralde) der kan holde til evt. forlængelse, og generelt høj belastning.
Momentnøgle.
Donkraft.
Buk(ke).
Ståltråd el. strips.
Styrekugleaftrækker.
Diverse håndværktøj - bl.a. låseringstang (gerne rimeligt stor) til indvendige låseringe.
Presse el. gas og ilt hvis det sidder rigtig grumt fast. Hvis man ikke har adgang til en presse, så skal man også bruge ca. ½ m. M12 gevindstang med nogle store tykke skiver til (f.eks. de firkantede der bruges til bræddebolte), samt et par møtrikker.
Universal aftrækker.
Slibetromle el. lign. til boremaskine - evt. bare smergellærred.
Stor hammer.
Fedt.
Først og fremmest skal man have adgang til trækakslens møtrik, mens hjulet er på.
På nogen alufælge kan man tage centerkapslen ud, og for stålfælge er der normalt hul hvis man fjerner evt. nav- eller hjulkapsler.
Har du alufælge uden løs centerkapsel, så er det ret besværligt, så monter en fælg (alu eller eller stål er lige meget) hvor man kan komme til møtrikken som det første.
Mens bilen stadig står på jorden, sættes den rigtige top på krafthåndtaget, og møtrikken til trækakslen løsnes (den er RET godt spændt, derfor er det nemmest med bilen på jorden hvor alle fire hjul, håndbremse og parkering i gear kan hjælpe med til at holde igen) - hvis du bruger skralde så forvent at måtte have et rør på - det bliver nemmest hvis man stiller sig på røret/krafthåndtaget.
Løsn hjulboltene.
Hæv bilen med donkraften (evt. bare i det hjørne hvor lejet skal skiftes) og sæt bukken(e) under efter behov.
Tag hjulet af.
Skru møtrikken til trækakslen helt af.
Skru kaliberen af, og hæng den i noget ståltråd, strips eller hvad du måtte finde på - bare den er lidt af vejen.
Skru møtrikken der holder styrekuglen af (det er tit en god ide med rustløsner og generel rengøring af gevindet inden man gør dette - hvis den går for stramt kan konusen gå løs inden møtrikken er kommet af, og så bliver det besværligt).
Brug styrekugleaftrækkeren til at få konusen løs fra spindlen - hammer og dorn kan bruges i en snæver vending - men sidder det meget fast fungerer det ikke ret godt. Slag på \"siden af hullet\" på spindlen hjælper tit.
Fjern bolten i bunden af spindlen der gør at spindlen klemmer om styrekuglens \"tap\", og få spindlen og \"tappen\" skildt fra hinanden.
Træk spindlen fri af trækakslen, og sving den lidt til side.
Skru de to bolte der holder spindlen til fjederbenet af, og tag spindel med nav og skive helt af.
Tag spindlen op på et arbejdsbord.
Tag bremseskiven af hvis det ikke allerede er gjort.
Nu skal navet ud af lejet - det plejer at være rimeligt nemt.
Find en top der passer løst i hullet på lejet, sæt en forlænger på, og giv et par gok med hammeren mens spindlen er understøttet i f.eks. en skruestik.
Alternativt kan det presses ud, hvis man har en presse.
Det er lige meget om lejet går fra hinanden (hvad det sikkert gør).
Den yderste af de inderste lejeringe sidder sikkert fast på navet. Træk den af med aftrækkeren - brug evt. varme hvis det sidder meget fast - har man ikke adgang til gas og ilt til at varme med, kan man forsigtigt slibe ringen over med en vinkelsliber, og slå det sidste over/af med en mejsel.
Rens navet af - både på skivens anlægsflade, og på den del der stikker ind i navet.
Læg navet til side.
Nu skal den yderste del af lejet ud af spindlen.
Fjern låseringene på begge sider af lejet.
Fjern alt det inderste af lejet (inderste del af den inderste lejering, kugler, holdere, etc. - kort og godt: ødelæg det så kun yderste lejering er tilbage).
Hvis du har adgang til en presse, så pres ringen ud - i genstridige tilfælde bruges varme.
Ellers skal ringen slås ud med den store hammer. Den sidder sikkert MEGET fast og det er derfor ikke specielt anbefalesværdigt at skulle den vej - det tager tid, og er hårdt arbejde hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Varme med gas og ilt gør det dog absolut muligt.
Men uden gas og ilt eller en presse, vil jeg ikke anbefale at forsøge det.
Med lejet ude ordnes spindlen inde i lejeboringen - rens helt af, evt. med smergellærred og/eller slibetromlen. Det gør det meget nemmere at få det nye leje i.
Sæt det nye leje i - smør først et tyndt lag fedt på ydersiden , sæt en ny låsering (følger normalt med lejesættet) i på modsatte side af den du vil sætte lejet i fra.
Lejet sættes i ved enten at presse det i i en presse - eller ved at slå det forsigtigt i med en stor top, eller yderringen fra det gamle leje, rundt langs kanten - husk hele tiden at slå forskellige steder hele vejen rundt, så lejet ikke \"kæntrer\". Husk kun at presse eller slå på den yderste ring!
Når lejet er nede på plads, sættes den anden låsering i.
Nu skal navet i - det kan naturligvis gøres i pressen - husk blot at understøtte inderringen på lejet! Ikke selve spindlen.
Alternativt kan navet presses ved at lave skruepresse ud af gevindstangen og de store skiver:
Sæt en skive og en møtrik i den ene ende af gevindstangen - kør det gennem lejet, og kontroller at skiven lægger an mod inderringen i lejet - en af de gamle inderringe kan evt. bruges til afstandsstykke hvis man har problemer med pladsen.
Navet smøres nu med et tyndt lag fedt, og sættes op mod lejet hvor det skal i, med gevindstangen gennem lejet. På med en skive der er stor nok til at lægge an mod navet (brug evt. en stor top), og en møtrik til at spænde på - så er det bare med at spænde løs, og navet vil stille og roligt blive presset i - hold naturligvis øje med at navet ikke kæntrer i starten.
Nu er spindlen klar til at blive monteret på bilen igen.
Hæng spindlen løst i en af boltene til fjederbenet.
Få trækakslen ind gennem navet.
Sæt spindlen på bærekuglens \"tap\", og monter og spænd bolten der får spindlen til at klemme om \"tappen\".
Monter styrekuglen, og spænd den med rette moment.
Monter den sidste bolt til fjederbenet, og spænd dem begge med rette moment.
Sæt bremseskiven på hvis den har været taget af.
Skru kaliberen på, og spænd den med rette moment.
Spænd akselmøtrikken til i hånden.
Spændhjulet på, og krydsspænd til rette moment.
Sænk bilen, og spænd nu akselmøtrikken til rette moment (MEGET...).
Færdigt arbejde .
½\" topnøglesæt - helst med et krafthåndtag eller lignende (f.eks. en god skralde) der kan holde til evt. forlængelse, og generelt høj belastning.
Momentnøgle.
Donkraft.
Buk(ke).
Ståltråd el. strips.
Styrekugleaftrækker.
Diverse håndværktøj - bl.a. låseringstang (gerne rimeligt stor) til indvendige låseringe.
Presse el. gas og ilt hvis det sidder rigtig grumt fast. Hvis man ikke har adgang til en presse, så skal man også bruge ca. ½ m. M12 gevindstang med nogle store tykke skiver til (f.eks. de firkantede der bruges til bræddebolte), samt et par møtrikker.
Universal aftrækker.
Slibetromle el. lign. til boremaskine - evt. bare smergellærred.
Stor hammer.
Fedt.
Først og fremmest skal man have adgang til trækakslens møtrik, mens hjulet er på.
På nogen alufælge kan man tage centerkapslen ud, og for stålfælge er der normalt hul hvis man fjerner evt. nav- eller hjulkapsler.
Har du alufælge uden løs centerkapsel, så er det ret besværligt, så monter en fælg (alu eller eller stål er lige meget) hvor man kan komme til møtrikken som det første.
Mens bilen stadig står på jorden, sættes den rigtige top på krafthåndtaget, og møtrikken til trækakslen løsnes (den er RET godt spændt, derfor er det nemmest med bilen på jorden hvor alle fire hjul, håndbremse og parkering i gear kan hjælpe med til at holde igen) - hvis du bruger skralde så forvent at måtte have et rør på - det bliver nemmest hvis man stiller sig på røret/krafthåndtaget.
Løsn hjulboltene.
Hæv bilen med donkraften (evt. bare i det hjørne hvor lejet skal skiftes) og sæt bukken(e) under efter behov.
Tag hjulet af.
Skru møtrikken til trækakslen helt af.
Skru kaliberen af, og hæng den i noget ståltråd, strips eller hvad du måtte finde på - bare den er lidt af vejen.
Skru møtrikken der holder styrekuglen af (det er tit en god ide med rustløsner og generel rengøring af gevindet inden man gør dette - hvis den går for stramt kan konusen gå løs inden møtrikken er kommet af, og så bliver det besværligt).
Brug styrekugleaftrækkeren til at få konusen løs fra spindlen - hammer og dorn kan bruges i en snæver vending - men sidder det meget fast fungerer det ikke ret godt. Slag på \"siden af hullet\" på spindlen hjælper tit.
Fjern bolten i bunden af spindlen der gør at spindlen klemmer om styrekuglens \"tap\", og få spindlen og \"tappen\" skildt fra hinanden.
Træk spindlen fri af trækakslen, og sving den lidt til side.
Skru de to bolte der holder spindlen til fjederbenet af, og tag spindel med nav og skive helt af.
Tag spindlen op på et arbejdsbord.
Tag bremseskiven af hvis det ikke allerede er gjort.
Nu skal navet ud af lejet - det plejer at være rimeligt nemt.
Find en top der passer løst i hullet på lejet, sæt en forlænger på, og giv et par gok med hammeren mens spindlen er understøttet i f.eks. en skruestik.
Alternativt kan det presses ud, hvis man har en presse.
Det er lige meget om lejet går fra hinanden (hvad det sikkert gør).
Den yderste af de inderste lejeringe sidder sikkert fast på navet. Træk den af med aftrækkeren - brug evt. varme hvis det sidder meget fast - har man ikke adgang til gas og ilt til at varme med, kan man forsigtigt slibe ringen over med en vinkelsliber, og slå det sidste over/af med en mejsel.
Rens navet af - både på skivens anlægsflade, og på den del der stikker ind i navet.
Læg navet til side.
Nu skal den yderste del af lejet ud af spindlen.
Fjern låseringene på begge sider af lejet.
Fjern alt det inderste af lejet (inderste del af den inderste lejering, kugler, holdere, etc. - kort og godt: ødelæg det så kun yderste lejering er tilbage).
Hvis du har adgang til en presse, så pres ringen ud - i genstridige tilfælde bruges varme.
Ellers skal ringen slås ud med den store hammer. Den sidder sikkert MEGET fast og det er derfor ikke specielt anbefalesværdigt at skulle den vej - det tager tid, og er hårdt arbejde hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Varme med gas og ilt gør det dog absolut muligt.
Men uden gas og ilt eller en presse, vil jeg ikke anbefale at forsøge det.
Med lejet ude ordnes spindlen inde i lejeboringen - rens helt af, evt. med smergellærred og/eller slibetromlen. Det gør det meget nemmere at få det nye leje i.
Sæt det nye leje i - smør først et tyndt lag fedt på ydersiden , sæt en ny låsering (følger normalt med lejesættet) i på modsatte side af den du vil sætte lejet i fra.
Lejet sættes i ved enten at presse det i i en presse - eller ved at slå det forsigtigt i med en stor top, eller yderringen fra det gamle leje, rundt langs kanten - husk hele tiden at slå forskellige steder hele vejen rundt, så lejet ikke \"kæntrer\". Husk kun at presse eller slå på den yderste ring!
Når lejet er nede på plads, sættes den anden låsering i.
Nu skal navet i - det kan naturligvis gøres i pressen - husk blot at understøtte inderringen på lejet! Ikke selve spindlen.
Alternativt kan navet presses ved at lave skruepresse ud af gevindstangen og de store skiver:
Sæt en skive og en møtrik i den ene ende af gevindstangen - kør det gennem lejet, og kontroller at skiven lægger an mod inderringen i lejet - en af de gamle inderringe kan evt. bruges til afstandsstykke hvis man har problemer med pladsen.
Navet smøres nu med et tyndt lag fedt, og sættes op mod lejet hvor det skal i, med gevindstangen gennem lejet. På med en skive der er stor nok til at lægge an mod navet (brug evt. en stor top), og en møtrik til at spænde på - så er det bare med at spænde løs, og navet vil stille og roligt blive presset i - hold naturligvis øje med at navet ikke kæntrer i starten.
Nu er spindlen klar til at blive monteret på bilen igen.
Hæng spindlen løst i en af boltene til fjederbenet.
Få trækakslen ind gennem navet.
Sæt spindlen på bærekuglens \"tap\", og monter og spænd bolten der får spindlen til at klemme om \"tappen\".
Monter styrekuglen, og spænd den med rette moment.
Monter den sidste bolt til fjederbenet, og spænd dem begge med rette moment.
Sæt bremseskiven på hvis den har været taget af.
Skru kaliberen på, og spænd den med rette moment.
Spænd akselmøtrikken til i hånden.
Spændhjulet på, og krydsspænd til rette moment.
Sænk bilen, og spænd nu akselmøtrikken til rette moment (MEGET...).
Færdigt arbejde .