HU-lens osse - Spørgsmål om ledninger og iso stik

Her diskuteres alt hvad der handler om lyd i din Golf II
RasmusGA
1. Gear
1. Gear
HU-lens osse - Spørgsmål om ledninger og iso stik

Post by RasmusGA » 10. Jul 2008, 21:16

Suk...

Købte nyt anlæg og installationen gik glimrende lige indtil jeg skulle tænde for det og skidtet ikke virkede.

Den nye HU har ISO stik, men det ISO stik der sad i bilen er åbenbart blevet klippet af får jeg købte den. Derfor købte jeg et nyt, så jeg bare skulle smide ledningerne i, og så sætte stikket i HU - så langt så godt.

Det gamle ISO stik med afklippede ledninger lå stadig i hullet og jeg kunne se få¸lgende ledninger i det:
Hul NR:
1: Gul og Hvid (Variabel volumen afhængigt af fart)
6: Blå og Hvid (tænding når lyset tændes)
7: Rød (plus)
8: Brun. (Stel)

Jeg droppede den gul/hvide og den Blå/hvide for at lave et simpelt setup hvor radioen kan tændes uafhængigt af om der er tænding på bilen. Den nye HU gav mulighed for at anvende hul nr. 4 (tænding når bilen sættes til tænding), og jeg går ud fra at den Blå/hvide kunne anvendes til det, men det lod jeg som sagt være med at gøre.

Det nye iso stik jeg skruede sammen så således ud:
Hul Nr.
7: Rød (Plus)
8: Brun (Stel)

Ser det ikke rigtigt ud?

Det der skete da jeg satte strømmen til igen var, at en rød lampe bag ved det aftagelige display begyndte at lyse med konstant lys (tror at den normalt anvendes når der læses fra Cd), men der var overhovedet ingen reaktion fra HU - displayet lyser ikke, CD'er loader ikke osv.

Så ville jeg jo hævde at jeg havde fået fat i en defekt HU, men inden jeg ringer og brokker mig over det vil jeg lige være helt sikker på at jeg har tilsluttet ISO stikket rigtigt.

Mvh
Rasmus

Rettet af - RasmusGA - den 11. Jul 2008 09:04:20

kimx1194
4. Gear
4. Gear

Re: HU-lens osse - Spørgsmål om ledninger og iso stik

Post by kimx1194 » 10. Jul 2008, 22:10

Du mangler en tændingsplus. Hvis ben 7 er konstantstrøm, så er ben 4 tændingsplus. Hvis du ikke kan finde andre, så nap den fra tændingslåsen, eller tændingsledningen op til blæserkontakten.

[hr]Med venlig hilsen
Kim B.

http://www.golf2.dk/index.php?action=bi ... il_id=1156

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... 75&xl=true

RasmusGA
1. Gear
1. Gear

Post by RasmusGA » 10. Jul 2008, 22:34

Kan jeg anvende den blå/hvide til formålet? Forstår iøvrigt ikke helt hvorfor er det nødvendigt med et tændingsplus - det er vel kun nødvendigt hvis jeg vil have radioen til at tænde og slukke når jeg tænder og slukker bilen.[?]

kimx1194
4. Gear
4. Gear

Post by kimx1194 » 10. Jul 2008, 22:44

De fleste radioer kræver en tændingsplus. Men hvis du bare vil have så du kan tænde den hele tiden, så sæt ledningen fra ben 4 sammen med konstantplussen til ben 7.

[hr]Med venlig hilsen
Kim B.

http://www.golf2.dk/index.php?action=bi ... il_id=1156

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... 75&xl=true

RasmusGA
1. Gear
1. Gear

Post by RasmusGA » 10. Jul 2008, 22:48

Ok - det vil jeg prøve imorgern - den blå/hvide ryger i hul nr. 7 sammen med den røde.

Tak for tippet

RasmusGA
1. Gear
1. Gear

Post by RasmusGA » 11. Jul 2008, 09:00

Så har jeg været ude og rode igen - Det hjalp ikke at sætte den blå/hvide sammen med den røde i hul nr. 7 - ej heller at bytte rundt, så blå/hvid var i hul 7 og rød i hul 4.

Som tidligere nævnt, så er der en rød lampe der lyser, så det må da betyde at hu får strøm? - tror stadig på at den er defekt (noget billigt crap der hedder Tokai), men er åben for andre forklaringer på den manglende reaktion.

renen
5. Gear
5. Gear

Post by renen » 11. Jul 2008, 22:24

hvis du benytter den blå/hvide som jeg mener er til lys. Så skal du tænde lyset før den virker.

Men forklaring. I dit nye iso stik går jeg ud fra der er følgene. Stel, plus, antenne, konstantstrøm. Konstant strømmen bruges til hukommelse.

Stel sætter du til en hvilken som helst stel som ligger i hullet allerede. Konstant strøm har du også. Den tykke røde. Mål evt med voltmeter. Alle ledningerne burde være derinde ved det gamle stik. Den blå/hvide ledning kan bruges som tænding. Så tænder radioen når du tænder lyset. Ellers kan du samle de 2 + ledninger i dit iso stik og sætte til din konstantstrøm. Så skal man bare huske at slukke på radioen hver gang. Så burde det virke.

Og lige en tilføjelse. Det originale stik som er i bilen passer ikke på nye radioer da det ikke er samme ledninger. De skal byttes rundt

Rettet af - renen - den 11. Jul 2008 22:35:03

RasmusGA
1. Gear
1. Gear

Post by RasmusGA » 16. Jul 2008, 22:09

Så lykkedes det endelig - men ikke før jeg fik fat på et voltmeter.

Først opdagede jeg at sikringen på HU var sprunget - efter indkøb af en ny kunne jeg så gå igang med at fejlfinde [8D]

Det viste sig at der ikke var strøm i den blå/hvide ledning - hverken konstant eller tænding, så den var ikke meget værd.

Radioen ville ikke tænde når den kun havde konstantstrøm og stel (på ben 7 og 8), men så kom jeg i tanke om at kimx1194 havde skrevet noget om at radioerne også ville have tændingsplus.

I stedet for at rode rundt bag ved instrumentbrættet efter et tændingsplus blev den lettere fuskede løsning, at sætte en ledning fra ben nr. 7 til ben nr. 4 så det også fik strøm og vupti så virkede HU sq endelig.

Med min løsning skal man selvfølgelig huske at slukke radioen når man forlader bilen, men det må jeg jo så bare lære at leve med.[^]

renen
5. Gear
5. Gear

Post by renen » 16. Jul 2008, 22:21

er der ikke strøm på den blå/hvide når du tænder din lyskontakt. Den bruger jeg som tændingplus.

RasmusGA
1. Gear
1. Gear

Post by RasmusGA » 17. Jul 2008, 13:46

Faktisk en god pointe - tror måske at jeg kun testede den før jeg opdagede at sikringen var sprunget på HU - og da jeg havde voltmeter på den ledning var lyset ikke tændt.

Prøver lige at se hvad der sker når jeg kommer hjem.

Post Reply